7 ║ 26.6. 2020 ║ Maroš Brojo ║ 28 min

 

Téma: Prečo sú digitálne hry... 

Digitálne hry a real money

00:00 / 01:04
Screenshot_11.png
endavour.png

Dobré? Zlé? Digitálne hry sú predmetom mnohých polemík (1). Hry sú vášeň, hry sú hobby. Hry sú únikom, hry sú často násilné a podporujú rodové stereotypy, ale mnohé hry podporujú pozornosť, kritické myslenie, či spoluprácu alebo napríklad pomáhajú pri učení. Najnovšie sú hry dokonca terapeutickým nástrojom (2). Hry sú návykové, ale aj obohacujúce a inšpiratívne. Keď sa bavíme o problémoch hier, rozhodne je z čoho vyberať, ale treba taktiež zdôrazniť, že pozitíva nezaostávajú. Hry sú jeden z dominantných spôsobov trávenia voľného času generácie X, o tých mladších generáciách ani nehovoriac. Hry reflektujú mnohé problematické spoločenské fenomény a sú fenoménom samé o sebe. 

 

A hry sú biznis. 

 

Herný priemysel má za posledné roky medziročný nárast na úrovni 10 percent a predpokladaný zisk v roku 2021 je 180 miliárd dolárov (3). Na Slovensku zarobí herný priemysel, podľa slov môjho hosťa, v tomto roku minimálne 55 miliónov eur a má medziročný nárast medzi 20-25 percent (4). Herný priemysel je jeden z mála priemyslov, ktoré neutrpeli súčasnou pandémiou. Dokonca hry sú vždy najväčšia téma v období kríz a v niečom možno paradoxne, sú ľudia vždy ochotní investovať do hier, aj keď je svet okolo neistý. Alebo práve vtedy.

 

S mojim hosťom, Marošom Brojom, sa rozprávam o tom, aké metódy využívajú hry a herný priemysel na to, aby mali hráčovu pozornosť a aby na ňom zarábali. Pretože mnohé z týchto techník, obzvlášť tie, ktoré sa vyvinuli v poslednom desaťročí, sú z mnohých pohľadov veľmi problematické. A čiastočnú úlohu v tom zohráva aj dizajn.

Dlhú dobu bol v hernom priemysle zaužívaný jeden monetizačný model, ktorý spočíval v tom, že hra bola uvedená do predaja za určenú jednorázovo uhradenú cenu. V posledných rokoch sa však medzi najziskovejšie modely zaradil takzvaný free-to-play model, ktorého monetizácia spočíva na mikrotranzakciách. Prijmy z mikrotransakcii tvoria u veľkých vydavateľov približne polovicu z celkových výnosov (3) a ako sa vyjadrila Senátorka Maggie Hassan (USA): "Častý výskyt mikrotransakcii v herných mechanikách, často označované ako Loot boxes, vyvoláva určité obavy týkajúce sa zneužívania psychologických princípov a mechaník založených na lákaní, ktoré možno často nájsť v kasínach a hazardných hrách." (5) V súvislosti s mikrotransakciami sa hovorí o tzv. predátorskej monetizácii, či o vykorisťovaní pozornosti. S mojim hosťom sa rozprávam o týchto mechanikách ale taktiež o tom, ako dizajnovať etickejšie hry a akým ďalším etickým výzvam čelí herný priemysel?

 

 

O hosťovi

 

Maroš Brojo pôsobil 5 rokov ako programový riaditeľ Medzinárodného festivalu animácie Fest Anča v Žiline. Ako kurátor pracuje pre Slovenské múzeum dizajnu, kde sa zameriava na historický výskum, archiváciu a prezerváciu digitálnych hier a multimédií,  pôsobí ako projektový menežér podujatia zameraného na nezávislé digitálne hry Game Days a je generálnym menežérom Slovak Game Developers Association. Bol účastníkom niekoľkých medzinárodných konferencií, kde prednášal na tému animovaného filmu alebo histórie digitálnych hier. Ako kurátor zostavil výstavy Piráti a Pionieri a Koncepty a fázy, zamerané na históriu a súčasné trendy slovenskej videohernej tvorby. Pôsobil aj ako šéfredaktor portálu vĺčatá.sk alebo redaktor najčítanejšieho internetového portálu na Slovensku o IT - zive.sk.

 

 

Zdroje

 

(1) Google.sk Zdroj: www.google.sk

 

(2) Stračiaková, Petra. 2020. V USA schválili prvú videohru na predpis. Pomáha deťom s ADHD. Vlcata.sk

Zdroj: https://vlcata.sk/spravy/v-usa-schvalili-prvu-videohru-na-predpis-pomaha-detom-s-adhd/ [20. jún 2020]

 

(3) Tomić, Nenad. 2019. Economic Model of Microtransactions in video Games.

Zdroj: https://www.researchgate.net/publication/331674647_Economic_Model_of_Microtransactions_in_video_Games [20. jún 2020]

 

(4) Slovak Game Developers Association. 2020. Slovak Game Development Industry 2020. 

Zdroj: http://sgda.sk/wp-content/uploads/2020/05/SGDA-Infographic-2020_V06A-1.pdf?fbclid=IwAR3lt3qp-7p9H9GxjhIDFBLQ_2jikaDDuvXFf8roReGuPz1MGX_Ax13Zzxs [20. jún 2020]

 

(5) Hassan, Maggie. In: Crunch, Lynden. 2019. Pay to Win — The History of Microtransactions in Video Games. Medium.com

Zdroj: https://medium.com/@sacrfox/pay-to-win-the-history-of-microtransactions-in-video-games-48ca64425704 [20. jún 2020]

 

Pôvodný zdroj

 

“The prevalence of in-game micro-transactions, often referred to as ‘loot boxes,’ raises several concerns surrounding the use of psychological principles and enticing mechanics that closely mirror those often found in casinos and games of chance.”

Slovenský preklad

"Častý výskyt mikrotransakcii v herných mechanikách, často označované ako Loot boxes, vyvoláva určité obavy týkajúce sa zneužívania psychologických princípov a mechaník založených na lákaní, ktoré možno často nájsť v kasínach a hazardných hrách."

 
 
 
 

© 2020 Paralelný ateliér

Chránené autorským právom.